Screentryck
Screentryck är utan tvekan den vanligaste tryckmetoden när det gäller tryck på kläder då den är väldigt effektiv vid större upplagor. Om du någon gång använt en schablon så är principen densamma, man tar fram en schablon med det man vill trycka som man sedan trycker på plagget och drar önskad färg genom, precis som vid skuren transfer spelar det ingen roll vilken färg du har i ditt original utan det är själva motivet som är det viktiga. Om du har ett enfärgat tryck så är det bästa att göra det svart mot vit eller transparent bakgrund oavsett vilken färg du vill att det ska ha på själva plagget, vektorgrafik är att rekommendera men i princip fungerar vilket format som helst förutsatt att det är enfärgat utan bakgrund och hyfsat hög upplösning (150 DPI duger gott).
Till skillnad från t.ex. skuren folie så är det inte mer arbete att trycka mycket text, små detaljer etc. med screentryck. När man ska tillverka schablonen skriver man ut sitt enfärgade motiv på ett transparent blad, i princip overheadpapper. Ramen som ska utgöra schablonen har ett fint nät utspänt över sig och täcks med en UV-känslig vätska som kallas fotoemulsion. När man lägger sitt original över ramen och belyser den med UV-ljus härdar fotoemulsionen överallt utom där ditt motiv blockerar uv-ljuset. Denna emulsion sköljs sedan bort och man har då en schablon med exakt det motiv man vill trycka. På detta vis kan man trycka en mängd bokstäver, prickar, detaljer och annat som hade varit väldigt arbetsamt att rensa om man använde sig av skuren folie.
Eftersom man trycker varje färg separat blir det mer jobb och därmed dyrare att använda sig av flera färger i sitt tryck. Ju fler färger desto högre tryckkostnad. När man väl tagit fram schabloner och satt upp ett jobb går det dock ganska snabbt att trycka stora upplagor vilket gör att tryckkostnaden sjunker snabbt i takt med att upplagan ökar. Eftersom det är så mycket förarbete är screentryck inget att rekommenderar vid mindre upplagor.
Vi erbjuder screentryck från 25 plagg, leveranstiden är 2-3 veckor. Vi har färdiga paketpriser för t-shirts och hoods inkl. screentryck, om du är intresserad av att beställa t.ex. skoltröjor, mucktröjor, bandtröjor, profilkläder etc. och är ute i god tid är detta oftast tryckmetoden att rekommendera.
Fördelar med screentryck
+ Billigt vid större upplagor.
+ Går att trycka mycket text och detaljer utan att det påverkar priset.
+ Går att bryta färg till den nyans man önskar.
Nackdelar med screentryck
- Tidskrävande uppstart, dyrt vid små upplagor.
- Går ej att trycka nyanser eller toningar.
- Lite längre leveranstid.
Tid: Lite längre leveranstid, 2-3 veckor.
Pris: Dyr vid liten upplaga, billig vid större.
Kvalitet: Håller färg bra, nöts dock bort genom användning men håller många tvättar.
Motiv: Bäst för mindre antal färger, inga nyanser eller brytningar. Små detaljer och mycket text är oftast inget problem.
Original: Vektoriserat original, enfärgade motiv kan sparas i valfritt format.